PSZ– Dappertjes

Peuterarrangementen is de oudste tak van kinderopvang binnen de stichting en is sinds de jaren zeventig een begrip binnen de gemeente Loon op Zand. Jarenlange ervaring, professionalisering en inspelen op de ontwikkelingen binnen de kinderopvang, kunnen wij garant staan voor een goede en specifiek gerichte opvang voor onze doelgroep n.l. de peuter vanaf twee tot vier jaar!

Doelstelling opvang Peuterarrangementen . Samen spelen,samen leren! Peuterarrangementen biedt peuters de gelegenheid om: – buiten de eigen omgeving en gezin in contact te komen met leeftijdgenootjes en andere volwassenen dan hun ouders/verzorgers. – zich te ontwikkelen op eigen wijze en in eigen tempo in een daarvoor aangepaste ruimte en materialen.

Inschrijven. Doelgroep voor de p.s.z. zijn peuters in de leeftijd van twee tot vier jaar. Vanaf 18 maanden geeft u uw peuter via een inschrijfformulier op voor de p.s.z. Het inschrijfformulier is te krijgen op elke p.s.z. Via een afspraak kunt u het formulier afhalen op de p.s.z. en dit biedt dan tegelijkertijd de gelegenheid voor een allereerste kennismaking met de peuterspeelzaal. Het inschrijfformulier kan ook gedownload worden vanuit de site van de stichting. Nadat het inschrijfformulier in bezit is van de stichting en het inschrijf geld is voldaan komt uw peuter op een z.g. wacht lijst. Tegen de tijd dat de peuter geplaatst kan worden krijgt u hierover bericht vanuit de peuterspeelzaal. Er worden afspraken gemaakt wanneer uw peuter start en op welke dagdelen. Het zijn bijna altijd de dagdelen die u als voorkeur hebt op gegeven of er is overleg geweest over e.v. gebruik van andere dagdelen.

Wilt U meer weten over inschrijven? Voor eventuele vragen kunt u telefonisch terecht maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagmorgen van 10.00 tot 12.00 op tel.nr.: 0416 – 27 84 72.

Groepssamenstelling.

De stichting geeft de voorkeur aan het plaatsen van de twee jarige peuter op de ochtend en de drie jarige ’s middags. Een groep bestaat uit 16 peuters.

Globale indeling van het dagdeelritme:

– start inloop kwartiertje, ouders en peuter worden verwelkomd op de p.s.z. en kan worden gebruikt door ouder en/leidster om korte informatie uit te wisselen. – vrij spelen. – kring gebeuren, er wordt onder andere gedronken en fruit gegeten. – gezamenlijke activiteit/ buiten spelen. – uitloop kwartier, ouder /leidster contact, peuter gaat naar huis.

Welke activiteiten en hoe deze aangeboden worden, is te lezen op elke peuterspeelzaalsite afzonderlijk.

Oudercommissie (o.c.) Iedere peuterspeelzaal heeft zijn eigen oudercommissie en wordt samengesteld door ouders waarvan de peuter op de peuterspeelzaal zit. De o.c. heeft een belangrijke rol als tussenpersoon peuterspeelzaal en ouders. De commissie verleent o.a. hand en spandiensten op de peuterspeelzaal en biedt ondersteuning aan bij activiteiten zoals b.v. bij het bezoek naar de Efteling of duinen dag. Andere taken zijn o.a. beheer financiën peuterspeelzaal, organiseren met de leidsters van de p.s.z. van open dagen en thema avond voor de ouders.

De wijkverpleegkundige en de peuterspeelzaal. De wijkverpleegkundige houdt regelmatig peuterspreekuurtje op de peuterspeelzaal zelf. De wijkverpleegkundige is geen onbekende, meestal is er al eerder contact gelegd tijdens het bezoek aan het consultatiebureau. Tijdens het peuterspreekuurtje kunt u bij haar terecht met vragen aangaande uw peuter.

Heeft u vragen of wilt U wat meer informatie? Wij zijn tijdens kantooruren bereikbaar onder tel.nr.: 0416 – 278472, van woensdag t/m vrijdagochtend van 9.00 tot 11.00 uur.

Gaat U en uw peuter gebruik maken van een van onze peuterspeelzalen?

Wij heten U van Harte Welkom!

Adres: Gerlachusstraat 79-83
Postcode: 5175 AK