PSZ– Dappertjes

Peuterarrangementen is de oudste tak van kinderopvang binnen de stichting en is sinds de jaren zeventig een begrip binnen de gemeente Loon op Zand.

Door jarenlange ervaring, professionalisering en inspelen op de ontwikkelingen binnen de kinderopvang, kunnen wij garant staan voor een goede en specifiek gerichte opvang voor onze doelgroep n.l. de peuter vanaf twee tot vier jaar!

Doelstelling opvang Peuterarrangementen .

Samen spelen,samen leren! Peuterarrangementen biedt peuters de gelegenheid om buiten de eigen omgeving en gezin in contact te komen met leeftijdgenootjes en andere volwassenen dan hun ouders/verzorgers. Ze kunnen zich ontwikkelen op eigen wijze en in eigen tempo in een daarvoor aangepaste ruimte en materialen.

De stichting geeft de voorkeur aan het plaatsen van de twee jarige peuter op de ochtend en de drie jarige ’s middags. Een groep bestaat uit 16 peuters.

Globale indeling van het dagdeelritme:

– start inloop kwartiertje, ouders en peuter worden verwelkomd op de PSZ en kan worden gebruikt door ouder en leidster om korte informatie uit te wisselen. – vrij spelen. – kring gebeuren, er wordt onder andere gedronken en fruit gegeten. – gezamenlijke activiteit/ buiten spelen. – uitloop kwartier, ouder /leidster contact, peuter gaat naar huis.

Oudercommissie (O.C.)

Iedere peuterspeelzaal heeft zijn eigen oudercommissie en wordt samengesteld door ouders waarvan de peuter op de peuterspeelzaal zit. De O.C. heeft een belangrijke rol als tussenpersoon peuterspeelzaal en ouders. De commissie verleent o.a. hand en spandiensten op de peuterspeelzaal en biedt ondersteuning aan bij activiteiten zoals b.v. bij het bezoek naar de Efteling of duinen dag. Andere taken zijn o.a. beheer financiën peuterspeelzaal, organiseren met de leidsters van de PSZ van open dagen en thema avond voor de ouders.

De wijkverpleegkundige en de peuterspeelzaal.

De wijkverpleegkundige houdt regelmatig peuterspreekuurtje op de peuterspeelzaal zelf. De wijkverpleegkundige is geen onbekende, meestal is er al eerder contact gelegd tijdens het bezoek aan het consultatiebureau. Tijdens het peuterspreekuurtje kunt u bij haar terecht met vragen aangaande uw peuter.

Leiding.

KMB werkt alleen met geschoolde medewerksters met minimaal een afgeronde pedagogische MBO opleiding. Op de groep is minimaal één medewerkster in het bezit van een EHBO diploma. Daarnaast is er altijd iemand in het gebouw aanwezig met een BHV diploma. Indien nodig worden medewerksters bijgeschoold of  verdiepen zich dmv een cursus gericht op de kinderopvang.

Onze medewerksters staan vanzelfsprekend open voor al uw vragen en suggesties. Het spreekt voor zich dat zij nooit de ouders in hun volledige rol kunnen vervangen. Om uw kind zo goed en prettig mogelijk te kunnen opvangen is een open contact en overdracht van ervaringen en ontwikkelingen tussen de leiding en u van wezenlijk belang.

Voor de onderlinge contacten wordt ruim gelegenheid geboden tijdens de haal en breng contacten . Er bestaat altijd de mogelijkheid tot het maken van een afspraak met de leiding.

Inschrijven.

Doelgroep voor de PSZ zijn peuters in de leeftijd van twee tot vier jaar. Vanaf 18 maanden geeft u uw peuter via een inschrijfformulier op voor de PSZ. Het inschrijfformulier is te krijgen op elke PSZ en te downloaden via deze site. Via een afspraak kunt u het formulier ook afhalen op de PSZ. en dit biedt dan tegelijkertijd de gelegenheid voor een allereerste kennismaking met de peuterspeelzaal. Nadat het inschrijfformulier in bezit is van de stichting en het inschrijf geld is voldaan komt uw peuter op een z.g. wacht lijst. Tegen de tijd dat de peuter geplaatst kan worden krijgt u hierover bericht vanuit de peuterspeelzaal. Er worden afspraken gemaakt wanneer uw peuter start en op welke dagdelen. Het zijn bijna altijd de dagdelen die u als voorkeur hebt op gegeven of er is overleg geweest over e.v. gebruik van andere dagdelen.

Locatie;

Adres: Gerlachusstraat 79-83
Postcode: 5175 AK
Plaats: Loon op Zand