PSZ– Blokkendoos

In onze peuterspeelzaal komen kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar spelen. Er komen maximaal 16 kinderen op de groep en er staan altijd 2 pedagogisch medewerksters. Zo kunnen wij de kinderen optimaal begeleiden. Tijdens het vrije spel wordt er door een van de pedagogisch medewerksters fruit geschild en samen met de peuters uitgedeeld.

09.30 uur – 10.15 uur  Buiten spelen

Bij goed weer gaan we lekker buiten spelen op de speelplaats. Met materialen als zand, water, stokjes, blaadjes kunnen de kinderen naar hartenlust spelen. Ook lekker steppen, fietsen, klimmen, rennen en verbaal lawaai maken is voor peuters met veel energie heerlijk. Bij slecht weer doen we binnen allerlei bewegingsactiviteiten met matten, banken en de kruiptunnel.

10.15 uur – 11.15 uur   Verschonen en kring.

Weer binnen kunnen de peuters nog even spelen in de speelhoeken en wordt er aandacht besteed aan de zindelijkheidstraining van peuters die daar aan toe zijn. Kinderen gaan naar de toiletjes en luiers worden indien nodig verschoond. Daarna wordt bij het bord met de dagritmekaarten gekeken wat er nog gaat gebeuren deze ochtend en vervolgens gaan we samen opruimen en is het tijd voor de kring.

Het staat niet vast dat de kring elke ochtend even lang duurt. De tijdsduur is afhankelijk van:

• Het enthousiasme van de kinderen
  • Het soort spel (het ene spel is vermoeiender dan het andere )
  • De samenstelling van de groep (3-jarige peuters kunnen zich al wat langer concentreren)

In de kring starten we met samen drinken  ( diksap, roosvicee , ranja en water), vervolgens starten we met een kringactiviteit. Bijvoorbeeld:

• Bewegingsspelletjes
  • Lichaamsorientatie
  • Liedjes en zangspelletjes
  • Thema-activiteiten

We eindigen de kring altijd met (interactief) voorlezen van een prentenboek.

11.15 uur – 11.30 uur Afluiting met muziek en inloop

Er wordt nog wat fruit gegeten en knutselwerkjes worden uitgedeeld. We sluiten altijd af met muziek en muziekinstrumentjes. Dan wordt afscheid genomen en de ouders komen binnen om de peuters op te halen. De kinderen van het verlengde peuterarrangement blijven nog om een boterham te eten en worden rond 13.00 uur opgehaald.

– 08.45-10.00 Ontvangst kinderen en vrij spel
– 10.00-10.30 Rustmoment in de kring
– 10.30-11.00 Buiten spelen
– 11.00-11.15 Afsluiting in de kring

U bent altijd van harte welkom om een kijkje te komen nemen. Om daarvoor een afspraak te maken kunt u bellen met 0416 – 27 84 72

Neem ook eens een kijkje op onze eigen website : https://www.piggelmee-loz.nl/

De peuterspeelzaal stelt zich ten doel om peuters in contact te brengen met leeftijdgenootjes in een voor hen veilige en vertrouwde omgeving en onder deskundige leiding te begeleiden.

De nadruk ligt op het samen spelen en ontmoeten en het stimuleren van de algemene ontwikkeling.

Wij werken met de methode Puk en Ko. In Puk en Ko zijn leuke en speelse activiteiten beschreven die de leidsters met de kinderen doen. Deze activiteiten zijn gekoppeld aan verschillende thema’s. Binnen de thema’s van Puk en Ko besteden wij aandacht aan de seizoenen, Sinterklaas, kerstmis, carnaval, Pasen, afsluiting/start schooljaar en geboorte. Een thema duurt 4 tot 6 weken.
De basis van de activiteiten is altijd spel. Plezier in de activiteiten staat voorop.

Dagindeling

Bij peuterspeelzaal Piggelmee hebben we een vaste dagstructuur. Dit geeft de peuters  houvast en duidelijkheid. Om de ochtend voor de kinderen te visualiseren worden dagritme kaarten gebruikt.

08.30 uur – 08.45 uur  Inloop

De peuters komen binnen en worden door de leidster begroet  en kiezen daarna samen met mama/papa/oma/opa/oppas uit waarmee ze willen spelen. Er is gelegenheid om bijzonderheden door te geven, iets te vragen of zomaar even een praatje te maken.

08.45 uur – 9.30 uur   Vrij spel en thema-activiteiten

De kinderen kunnen vrij spelen met de aangeboden ontwikkelings- en creatieve materialen en er worden activiteiten aangeboden vanuit thema’s, zoals de jaargetijden, feestdagen en Puk&Ko (meer informatie hierover vind u onder het kopje ‘pedagogische visie’).

Er is een huishoek met winkeltje en poppenhoek voor allerlei fantasiespel. Deze huishoek wordt soms ook aangepast aan het thema en kan zo veranderen in b.v. een ziekenhuis, restaurant of kledingwinkel.

Er is een bouwhoek met o.a. holle blokken, een houten boerderij met dieren, garage met auto’s en treinrails. Ook is er een leeshoekje met voorleesbank en boekenkastje om lekker een in boekjes te snuffelen en gezellig voor te lezen. Creatieve/knutsel hoek met hoge tafels. Hier worden allerlei materialen aan geboden om te knutselen,kliederen en te experimenteren . We gaan er o.a. verven ,kleien, stempelen ,knippen, plakken, scheuren, tekenen. De peuter iest zelf of hij/zij mee wil doen. Natuurlijk proberen we de peuters el te stimuleren en uit te dagen om met allerlei materialen bezig te zijn. De tafel op kindhoogte is de plaats waar allerlei ontwikkelingsmaterialen uit de kast worden aangeboden zoals b.v. allerlei puzzels, insteeknoppen, vormenstoven, rote kralen, hamertje tik. Ook wordt er constructie materiaal als nopper, duplo en kapla op de lage tafel aangeboden. Het klimhuis leent zich prima om lekker te klauteren, klimmen, glijden , onderin het huis te spelen en te verstoppen.

Locatie & Contact

Adres: Ecliptica 26
Postcode: 5175 XJ
Plaats: Loon op Zand

Heeft u vragen of wilt u graag meer informatie over PSZ “Piggelmee”,neem dan contact op met 0416 – 27 84 72.