PSZ– Blokkendoos

In onze peuterspeelzaal komen kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar spelen. Er komen maximaal 16 kinderen op de groep en er staan altijd 2 pedagogisch medewerksters. Zo kunnen wij de kinderen optimaal begeleiden.

Bij goed weer gaan we lekker buiten spelen op de speelplaats. Met materialen als zand, water, stokjes, blaadjes kunnen de kinderen naar hartelust spelen. Ook lekker steppen, fietsen, klimmen, rennen en verbaal lawaai maken is voor peuters met veel energie heerlijk. Bij slecht weer doen we binnen allerlei bewegingsactiviteiten met matten, banken en de kruiptunnel.

Binnen kunnen de peuters spelen in de speelhoeken en wordt er aandacht besteed aan de zindelijkheidstraining van peuters die daar aan toe zijn. Kinderen gaan naar de toiletjes en luiers worden indien nodig verschoond. Daarna wordt bij het bord met de dagritmekaarten gekeken wat er nog gaat gebeuren deze ochtend en vervolgens gaan we samen opruimen en is het tijd voor de kring.

Het staat niet vast dat de kring elke ochtend even lang duurt. De tijdsduur is afhankelijk van:

• Het enthousiasme van de kinderen
  • Het soort spel (het ene spel is vermoeiender dan het andere )
  • De samenstelling van de groep (3-jarige peuters kunnen zich al wat langer concentreren)

In de kring starten we met samen drinken, vervolgens starten we met een kringactiviteit. Bijvoorbeeld:

• Bewegingsspelletjes
  • Lichaamsorientatie
  • Liedjes en zangspelletjes
  • Thema-activiteiten

We eindigen de kring altijd met (interactief) voorlezen van een prentenboek.

Er wordt  fruit gegeten en knutselwerkjes worden uitgedeeld. We sluiten altijd af met muziek en muziekinstrumentjes. Dan wordt afscheid genomen en de ouders komen binnen om de peuters op te halen. De kinderen van het verlengde peuterarrangement blijven nog om een boterham te eten en worden rond 13.00 uur opgehaald.

De peuterspeelzaal stelt zich ten doel om peuters in contact te brengen met leeftijdgenootjes in een voor hen veilige en vertrouwde omgeving en onder deskundige leiding te begeleiden.

De nadruk ligt op het samen spelen en ontmoeten en het stimuleren van de algemene ontwikkeling.

Wij werken met de methode Puk en Ko. In Puk en Ko zijn leuke en speelse activiteiten beschreven die de leidsters met de kinderen doen. Deze activiteiten zijn gekoppeld aan verschillende thema’s. Binnen de thema’s van Puk en Ko besteden wij ook aandacht aan de seizoenen, Sinterklaas, kerstmis, carnaval, Pasen, afsluiting/start schooljaar en geboorte. Een thema duurt 4 tot 6 weken.
De basis van de activiteiten is altijd spel. Plezier in de activiteiten staat voorop.

Er is nog veel meer.....

Er is een huishoek met winkeltje en poppenhoek voor allerlei fantasiespel. Deze huishoek wordt soms ook aangepast aan het thema en kan zo veranderen in b.v. een ziekenhuis, restaurant of kledingwinkel.

Er is een bouwhoek met o.a. holle blokken, een houten boerderij met dieren, garage met auto’s en treinrails. Ook is er een leeshoekje met voorleesbank en boekenkastje om lekker een in boekjes te snuffelen en gezellig voor te lezen. Creatieve/knutsel hoek met hoge tafels. Hier worden allerlei materialen aan geboden om te knutselen,kliederen en te experimenteren . We gaan er o.a. verven ,kleien, stempelen ,knippen, plakken, scheuren, tekenen. De peuter iest zelf of hij/zij mee wil doen. Natuurlijk proberen we de peuters el te stimuleren en uit te dagen om met allerlei materialen bezig te zijn. De tafel op kindhoogte is de plaats waar allerlei ontwikkelingsmaterialen uit de kast worden aangeboden zoals b.v. allerlei puzzels, insteeknoppen, vormenstoven, rote kralen, hamertje tik. Ook wordt er constructie materiaal als nopper, duplo en kapla op de lage tafel aangeboden. Het klimhuis leent zich prima om lekker te klauteren, klimmen, glijden , onderin het huis te spelen en te verstoppen.

Leiding.

KMB werkt alleen met geschoolde medewerksters met minimaal een afgeronde pedagogische MBO opleiding. Op de groep is minimaal één medewerkster in het bezit van een EHBO diploma. Daarnaast is er altijd iemand in het gebouw aanwezig met een BHV diploma. Indien nodig worden medewerksters bijgeschoold  of  verdiepen zich dmv een cursus gericht op de kinderopvang.

Onze medewerksters staan vanzelfsprekend open voor al uw vragen en suggesties. Het spreekt voor zich dat zij nooit de ouders in hun volledige rol kunnen vervangen. Om uw kindje zo goed en prettig mogelijk te kunnen opvangen is een open contact en overdracht van ervaringen en ontwikkelingen tussen de leiding en u van wezenlijk belang.

Voor de onderlinge contacten wordt ruim gelegenheid geboden tijdens de haal en breng contacten .

Er bestaat altijd de mogelijkheid tot het maken van een afspraak met de leiding.

locatie;

Adres: Ecliptica 26 ( BS de Blokkendoos)
Postcode: 5175 XJ
Plaats: Loon op Zand